Market day!

Dinsdag 14 juli: Market day! Vandaag zijn we naar de markt in Accra geweest. William, onze vaste chauffeur, en Grace en Francesca gingen ook mee. We gingen eerst naar een soort overdekte markt. Grace rn Francesca hielpen ons met afdingen als we iets wilden kopen. Zo wilden er een paar een beeldje voor thuis meenemen en de verkoper begon bij 80 cedi. Uiteindelijk hebben ze het voor 25 cedi meegekregen. Grace zei ook dat je bij dure dingen maar ongeveer de helft van de prijs moet betalen die ze vragen.

Het was een grote overdekte markt met alle winkeltjes direct naast elkaar. Alle mensen daar zeiden 'come inside, you're my friend' en dat we hun spulletjes moesten komen bekijken. Ik vond dat best lastig, want daardoor durfde ik soms juist niet te kijken omdat ze dan gelijk denken en willen dat je het koopt.

Na de overdekte markt, liepen we naar de hele grote markt in Accra. Ik had nog nooit zooo'n grote markt gezien! Overal waar je keek en overal waar je liep, stonden er kraampjes. Er kwam geen einde aan. Ze verkochten daar echt alles wat je maar kan bedenken. Veel gedroogde vis die ze zelf vangen, gedroogde en gerookte ratten, uien, allerlei soorten fruit, tandpasta, tandenborstels, shampoo, olie, kleren en nog veel meer. Die gedroogde vissen mogen wij niet kopen op de markt, omdat die niet hygiënisch genoeg is. We zouden er heel ziek van worden. Niet dat ik veel behoefte had aan zo'n gedroogde vis... de lucht die eraf kwam was echt vreselijk vies. De vliegen en andere beestjes krioelden er rond en op. Jammer genoeg mochten we geen foto's maken op de markt.

Op de markt hebben we gegeten in een restaurant. We konden kiezen uit Banku, Fufu en rijst. Banku en Fufu zijn vooral in het zuiden van Ghana echte delicatessen. Je kon er er geit, kip of vis bij kiezen. Fufu is een soort pittige soep en Banku is een gerecht waarbij je een deegbal van maïs en cassave in een super pittige saus doopt. Ghanezen eten hun eten super pittig. Voor het eten kreeg iedereen een bakje met water en zeep om de handen in te wassen.

Ik heb Banku met tilapia besteld en geprobeerd. Ik had verwacht dat die deegbal lekker zou zijn, maar dat was het allesbehalve. Mijn mond en lippen stonden in brand van de pittige saus en in m'n bord dreef de kop van de tilapia filet. Het zag er allesbehalve smakelijk uit. We moesten eten met onze handen. Ik heb echt geprobeerd om het te eten, maar ik vond het gewoon echt heel vies. Ik heb mijn eten aan William gegeven en waarschijnlijk heeft hij de vissenkop met alles erin nog uitgezogen, want vissenkoppen is nog iets wat de Ghanezen echt heerlijk vinden.

Na het eten zijn we naar een hele grote supermarkt geweest, net zo groot als de Carrefour in Frankrijk. Er was ook een heel overdekt winkelcentrum bij. Ze hadden daar echt alles wat je maar kan bedenken. William vertelde dat alleen rijkere mensen naar de supermarkt gaan, omdat alles daar duurder is dan op straat. In de supermarkt heb ik wc papier, cola, koekjes en een soort dettol dat 99,9% van alle ziektekiemen en bacteriën doodt (om in de emmer met water waarmee we zullen moeten douchen te doen) gekocht. Ik lust normaal geen cola, maar hier drink ik elke dag een flesje om diarree door het pittige, andere en minder hygiënische eten te voorkomen.

's Avonds kregen we weer kip met rijst. Bij het ontbijt had iemand om ananas gevraagd, omdat we allemaal weer snakten naar wat fruit. Bij het avondeten kregen we dat ook op grote schalen bij de rijst. Heeeerlijk!

Na het eten hebben we nog een hele tijd buiten bij de kinderen gezeten en gespeeld. Ik had een heleboel knuffels gekregen van iemand om mee te nemen voor de kinderen in Ghana. Ik heb de meeste daar uitgedeeld en de kinderen vonden het prachtig!! Latifah heeft drie voetbalshirts van Christiano Ronaldo uitgedeeld aan drie echte voetballertjes en die vonden het ook helemaal geweldig.

Daarna restte me de zware taak om alle spullen weer terug in de koffers te krijgen. In onze kamer lagen de spullen echt overal. Toen alles opgeruimd was, zei ik tegen Latifah: 'oh dus zo ziet onze kamer eruit!' We hadden er echt een troepje van gemaakt. Ik kreeg m'n koffers amper terug dicht, ondanks dat er al knuffels uit waren. Vacuümzakken gebruiken leek in Nederland een heel goed idee, maar nu was de zak met m'n handdoeken en beddengoed niet meer vacuüm, dus de koffer dicht krijgen was een hele uitdaging hahha. ;)

Akwaaba!

Samira

Reacties

Reacties

Jeanine Goossens

Hoi Samira,
Nou een lekker pittig stukje geit is toch niet niet zo vies??Haha!
Ja het eten zal ook wel even wennen zijn daar in Ghana.
Maar over 3 weken weet je niet beter meer.
Succes met je missie daar.
Heel veel groeten van ons ,Jeanine**

Melissa

Lekker zo'n vissenkopje Samira! haha ;) Ik zou ook wel over zo'n markt willen lopen om dat allemaal te zien, echt super leuk!

xx Melissa

Jeanine

Wat beleef je veel!! Ben nu best een beetje jaloers hoor ... En je schrijft niks over insecten en muggen dus neem ik aan dat dat tot nu toe meevalt! :) xxx

Piet

Een hele ervaring in Africa.
Nou ja vissenkop en maisballen helpt met je dieet.
Als je niet eet val je goed af en als je ze wel eet helpt de diarree daar ook mee! Mais is Africa's voeding zoals aardappelen in NL

Tine

Hoi Samira,
Wat leuk je avonturen te kunnen volgen. Ik lees je verhalen met veel plezier!
Gr. Tine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active