Nieuwe stapelbedden

Dinsdag heb ik met een aantal kinderen (in de kleuterleeftijd!) de hele berg was weggewerkt, omdat sister Amaa ziek was. Als je ziet wat deze kinderen allemaal al kunnen op vroege leeftijd, is het bijna lachwekkend dat kinderen in Nederland tot hun derde of vierde met luiers en antilekbekers rondlopen. Hier in Ghana zijn ze met een jaar zindelijk, kunnen ze lopen en drinken ze uit een bekertje of gewoon direct van de waterstraal. Alberta (wordt door iedereen obaakoe genoemd), het meisje van 1, wordt op dezelfde manier gewassen als de andere kinderen: staand worden ze ingezeept en daarna hurken ze neer en wordt er een bakje water over hun hoofd gegoten. De kinderen gaan dan met hun handen over hun haar en lichaam om het zeep weg te spoelen. Toen ik zag dat Koe dat ook al deed, was ik helemaal verbaasd! Naast dat de kinderen hier veel meer kunnen, hebben ze gelukkig ook genoeg tijd om lekker te spelen, dansen en zingen!

's Middags hebben we de drie nieuwe stapelbedden en matrassen die Latifah had gekocht voor de kinderen opgehaald in Swedru. Toen we terugkwamen bij het tehuis waren de kinderen helemaal door het dolle heen en kwamen ze allemaal aangerend. Ze hebben gelijk de bedden in elkaar gezet en ik weet wel zeker dat ze heeeel lekker hebben geslapen!

Jeanine

Dat geld is goed besteed! Zullen ze zeker blij mee zijn :)

Pauline

Wat een gave verhalen heb je geschreven! Mijn ervaringen met de kinderen zijn hetzelfde; wat zijn de nederlandse kinderen lang 'baby' vergeleken met de ghanese kids! Wij zijn nu nog aan het genieten van Ghana tijdens een week vakantie. Ook ik mis de kids en zal Ghana zeker gaan missen bij thuisjomst. Het heeft een blijvende indruk gemaakt.
Groetjes van de moeder met zoon ???? (Pauline en Joris)

Pauline

Die vraagtekentjes zijn eigenlijk een knipogende smilee. ;-)