Cacao plantage bezocht!

Woensdag hebben we een cacao plantage bezocht. John had ons al gewaarschuwd dat het erg ver rijden was, maar we wilden het per se zien. Ghana is namelijk samen met Ivoorkust een van de landen die de meeste cacao produceren. Dat en omdat ik zelf heel graag chocolade eet, maakte dat ik vond dat cacao dus niet kon ontbreken op m'n lijstje. Dus hop in de trotro en naar Swedru. Onderweg kwamen we er stom genoeg achter dat we onze 'Ervaar Ghana reisgids' vergeten waren en we dus helemaal niet wisten waar we precies naartoe moesten! Gelukkig had ik de naam van het plaatsje waar we naartoe moesten onthouden: Akwadum. John had de plaatsen waar we trotro's naartoe moesten nemen genoemd, dus daar vroeg ik naar. In Swedru begreep echter niemand waar we naartoe wilden en niemand bleek Akwadum of enige cacao plantage te kennen. Uiteindelijk heb ik het maar opgeschreven, want ik dacht: misschien spreek ik het wel verkeerd uit. Maar ze bleven me glazig aanstaren en naar elkaar schreeuwen in het Fante. Een beetje bang word ik wel als er allemaal mannen naar elkaar staan te schreeuwen en ik er middenin sta, ook al proberen ze ons dan alleen maar te helpen.

Uiteindelijk zaten we in een trotro naar weet ik veel waar, maar we waren onderweg. We konden alleen maar hopen dat we de goeie richting uit gingen. Na 5 uur, verschillende trotro's, heel veel hobbels, onverharde wegen, trotropech, veel stofhappen en een taxi waren we uiteindelijk waar we wilden zijn: de cacao association (COFA). Daar aangekomen bleek de gids al weg te zijn en die zou pas om 17 uur terug zijn. Balen!! Gelukkig was er een aardige politieagent die vertelde dat er een stukje verder een cacao plantage zat en dat de plaatselijke workers ons misschien wel wilden rondleiden. Dat bleek inderdaad zo te zijn en we kregen een rondleiding van de big boss himself!

Hij vertelde over de mannelijke en vrouwelijke cacaobomen en dat ze de vrouwelijke bloemetjes handmatig bestuiven! Elke mannelijke bloem heeft 5 zaadjes en die peuteren de workers los om ze vervolgens bij de vrouwelijke bloem in te brengen. Ik wist niet dat cacaobonen kweken zo arbeidsintensief was!! 4-5 dagen na de bestuiving zie je al een inieminie cacaovrucht uit het bloemetje komen en het duurt 4-5 maanden voordat de cacaovruchten volgroeid zijn. Best lang dus! Een van de werkers plukte een rijpe vrucht en brak hem doormidden. Ik had verwacht dat het vanbinnen bruin zo zijn, maar het waren allemaal witte stukjes!

Ik heb een paar stukjes geproefd en er zaten allemaal paarse zaadjes in. Het smaakte alles behalve naar chocolade, heel gek!

Vervolgens namen ze ons op verzoek mee op krokodillenjacht. Er zit namelijk vaak een krokodil bij de rivieroever en dat vonden wij natuurlijk reuzespannend. Dus daar gingen we: door de maïsvelden en onder de cacaobomen door. Heel stil moesten we zijn, want we gingen een hele grote vangen! Ik voelde me net dat jongetje uit het prentenboek 'Wij gaan op berenjacht!' Jammer genoeg was de krokodil er niet, dus gingen we weer zwieperdezwiep en zwaaierdezwaai terug door het maïs, de spinnen en de cacao.

De mannen lieten ons zien hoe de cacao gedroogd wordt. Eerst wordt het een paar dagen in houten kisten gestopt en afgedekt met bananenbladeren. Daarna wordt het in de zon gelegd om te drogen en dan krijg je de echte cacao. Die gedroogde boontjes zagen er gelukkig wel bruin uit ;) we mochten proeven en het smaakte echt naar hele pure chocolade, heel bijzonder!

Zo hebben we, ondanks dat de officiële gids er niet was, toch een heleboel geleerd en gezien omtrent cacao! En om eerlijk te zijn vond ik dit nog leuker dan met een gids, want nu waren het de echte en enthousiaste cacaobaas en -werker zelf die ons hebben rondgeleid!

Rond 20 uur waren we terug in het weeshuis (afgezet door de trotro, wat een luxe! Waarschijnlijk omdat het donker was en we nog best een stukje moeten lopen van het dorp naar het weeshuis). Een heleboel kinderen kwamen op ons afgestormd en vroegen waar we naartoe geweest waren. Er ontstond een spontaan kietelgevecht en iedereen rende achter elkaar aan. Zo leuk!! Kortom: het was weer een heerlijk dagje in het oh zo mooie Ghana en Afrika :)

Reacties

Reacties

Jeanine Goossens

Goh, ik ga nu ineens toch heel anders naar een lekker chocolade reepje kijken:-)
Ha ha!

Jeanine

Me too!! Wat n moeite heb je gedaan om daar te komen.....Tot snel :) Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active